- Cele KTL AOPA Poland
- Korzyści z członkostwa
- Zostań członkiem
- Członkowie wspierający
- Statut Stowarzyszenia
- Szkolenia
(ze zmianami zatwierdzonymi przez Walne Zebranie Członków 19 marca 2005)
§ 1. NAZWA, TEREN DZIAŁANIA I SIEDZIBA
- Stowarzyszenie działa pod nazwą “KRAJOWE TOWARZYSTWO LOTNICZE – AOPA POLAND”. Można używać nazwy “KTL – AOPA POLAND”.
- Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
- Siedzibą Stowarzyszenia jest Warszawa.
- Stowarzyszenie działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku “Prawo o stowarzyszeniach” (Dz.U. z 1989 r. Nr 20, poz. 104 z późniejszymi zmianami) oraz niniejszego Statutu.
- Czas trwania Stowarzyszenia jest nieograniczony.
- Stowarzyszenie jest członkiem Międzynarodowego Zrzeszenia Właścicieli Samolotów i Pilotów – International Council of Aircraft Owners and Pilots Associatons (IAOPA) i może należeć do innych krajowych i międzynarodowych organizacji na warunkach określonych w statutach tych organizacji.
§ 2. CELE STOWARZYSZENIA I SPOSOBY ICH REALIZACJI
- Celem Stowarzyszenia jest reprezentowanie lotnictwa ogólnego na forum parlamentarnym, rządowym i administracyjnym w kraju i zagranicą, a także podnoszenie bezpieczeństwa latania oraz sprawności technicznej i ekonomicznej lotnictwa ogólnego.
- Cele wymienione w punkcie 1. Stowarzyszenie realizuje w szczególności przez:
- współpracę z władzami lotnictwa cywilnego w interesie lotnictwa ogólnego;
- organizowanie szkoleń i doradztwa dla członków;
- organizowanie zawodów i imprez lotniczych w kraju i za granicą oraz udział w nich członków Stowarzyszenia;
- pogłębianie przyjaznych stosunków międzynarodowych, utrzymywanie kontaktów oraz wymiany doświadczeń z krajowymi i zagranicznymi aeroklubami i organizacjami lotniczymi;
- informowanie społeczeństwa o korzyściach wynikających z rozwoju lotnictwa ogólnego;
- podejmowanie innych działań niezbędnych dla rozwoju Stowarzyszenia i realizacji jego celów.
§ 3. CZŁONKOSTWO
- Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków. Do prowadzenia spraw Stowarzyszenie może zatrudnić pracowników.
- Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
- członków honorowych;
- członków rzeczywistych;
- członków wspierających.
- Na wniosek Zarządu Walne Zebranie Członków lub Zebranie Delegatów może nadać tytuł Członka Honorowego osobie, która szczególnie zasłużyła się w działalności związanej z lotnictwem lub też za szczególny wkład w działalność Stowarzyszenia.
- Członkiem rzeczywistym może być każda osoba fizyczna, która:
- wniesie do Zarządu Stowarzyszenia pisemną deklarację;
- jest właścicielem, współwłaścicielem lub posiadaczem innego tytułu upoważniającego do użytkowania statku powietrznego o napędzie silnikowym zarejestrowanego w polskim lub zagranicznym rejestrze statków powietrznych, lub posiada licencję pilota, albo też jest uczniem pilotem i odbyła już pierwszy, samodzielny lot;
- zostanie przyjęta w drodze uchwały przez Zarząd Stowarzyszenia na podstawie rekomendacji 2-ch członków rzeczywistych.
- Małoletni mogą należeć do Stowarzyszenia i być członkami rzeczywistymi, jeżeli spełniają warunki określone w § 3 p. 4, a nadto złożą pisemną zgodę przedstawiciela ustawowego. Członkostwo małoletnich jest ograniczone warunkami z art. 3 ust. 2 i 3 “Prawa o stowarzyszeniach”.
- Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenie.
- Nowo przyjęci członkowie rzeczywiści i wspierający uiszczają składkę za pierwszych dwanaście miesięcy z góry.
- Członkostwo Stowarzyszenia ustaje w następujących przypadkach:
- rezygnacji członka;
- skreślenia z listy członków dokonanego na podstawie uchwały Zarządu zatwierdzonej przez Radę Stowarzyszenia, uzasadnionej naruszeniem Statutu Stowarzyszenia;
- śmierci członka, a w odniesieniu do osoby prawnej – w przypadku jej ustania;
- niepłacenia składek przez 6 kolejnych miesięcy – na podstawie uchwały Zarządu.
- Członek skreślony z listy członków Stowarzyszenia ma prawo odwołać się od decyzji Zarządu do Walnego Zebrania Członków. Uchwała Walnego Zebrania Członków jest ostateczna.
§ 4. PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁONKÓW
- Członkowie Stowarzyszenia mają prawo do:
- inicjowania działań służących realizacji statutowych celów Stowarzyszenia;
- uczestnictwa w pracach Stowarzyszenia.
- Obowiązkiem członków stowarzyszenia jest przestrzeganie Statutu i wydanych na jego podstawie regulaminów oraz regularne płacenie składek członkowskich.
- Czynne i bierne prawo wyborcze przysługuje tylko członkom rzeczywistym.
§ 5. ORGANY STOWARZYSZENIA
- Władzami Stowarzyszenia są:
- Walne Zebranie Członków lub Zebranie Delegatów,
- Rada Stowarzyszenia,
- Zarząd Stowarzyszenia,
- Zebranie Grup Członkowskich.
- Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia. W sprawach, w których Statut nie określa właściwości władz Stowarzyszenia, podejmowanie uchwał należy do Walnego Zebrania Członków lub Zebrania Delegatów.
- Rada Stowarzyszenia jest organem kontroli wewnętrznej Stowarzyszenia.
- Zarząd prowadzi bieżące sprawy Stowarzyszenia i reprezentuje Stowarzyszenie w stosunkach z osobami trzecimi.
§ 6. WALNE ZEBRANIE CZŁONKÓW
- Walne Zebranie Członków odbywa się co najmniej raz w roku.
- Walne Zebranie Członków jest uprawnione do podejmowania uchwał przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby Członków Rzeczywistych lub Delegatów. W uzasadnionych sytuacjach Członek Stowarzyszenia może brać udział w obradach przez osobę posiadającą jego pisemne, ręcznie podpisane pełnomocnictwo.
- Nadzwyczajne Zebranie Członków zwoływane jest przez Zarząd z inicjatywy własnej lub Rady Stowarzyszenia, lub na wniosek jednej trzeciej członków rzeczywistych Stowarzyszenia, nie później niż w terminie 30 dni od daty pisemnego zgłoszenia takiej inicjatywy lub wniosku.
- O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zebrania Członków, Zarząd Stowarzyszenia zawiadamia pisemnie Radę Stowarzyszenia, oraz wszystkich członków na co najmniej 14 dni przed terminem zebrania.
- Do wyłącznej kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
- powoływanie i odwoływanie członków Zarządu i członków Rady Stowarzyszenia;
- ustalanie planów i kierunków działania Stowarzyszenia;
- ocena działalności Stowarzyszenia, Zarządu i Rady Stowarzyszenia;
- udzielanie absolutorium Zarządowi i Radzie Stowarzyszenia;
- zmiana Statutu;
- ustalanie budżetu Stowarzyszenia, oraz wysokości składek członkowskich;
- nadawanie i pozbawianie tytułu członka honorowego Stowarzyszenia;
- wyrażanie zgody na nabycie, obciążenie lub zbycie środków trwałych Stowarzyszenia;
- likwidacja Stowarzyszenia;
- rozpatrywanie sprawy, w których Statut nie określa właściwości władz Stowarzyszania.
- Uchwały walnego Zebrania Członków zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby Członków Rzeczywistych, z zastrzeżeniem punktu 7, z tym, że w sprawach wymienionych poniżej, uchwały zapadają większością dwóch trzecich głosów:
- nadawanie i pozbywanie tytułu honorowego członka Stowarzyszenia;
- odwoływanie członka Zarządu lub członka Rady Stowarzyszenia w trakcie kadencji;
- zmiana Statutu Stowarzyszenia;
- likwidacja Stowarzyszenia.
- Członek rzeczywisty nieobecny na Walnym Zebraniu, prawidłowo powiadomiony o terminie, przedmiocie i projektach uchwał proponowanych do głosowania może wyrazić swoje stanowisko w sprawach będących przedmiotem tych uchwał na piśmie własnoręcznie podpisanym, dostarczonym do czasu podejmowania uchwały. Glos oddany na uchwałę w taki sposób uznaje się jako głos osoby obecnej w czasie głosowania.
- W wyjątkowych sytuacjach uchwały Walnego Zebrania, z wyjątkiem spraw wymienionych w punkcie 6, mogą być podjęte w trybie obiegowym. Uchwały w tej procedurze uważa się za podjęte, jeśli uzyskają większość głosów “za” ogólnej liczby członków rzeczywistych.
§ 7. ZEBRANIE DELEGATÓW
- Zebranie Delegatów jest najwyższym organem stowarzyszenia, zastępującym na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79 poz. 855) Walne Zgromadzenie Członków, w przypadku gdy liczba członków przekroczy 100. Pierwsze Walne Zgromadzenie Członków, które odbędzie się gdy liczba członków przekroczy 100 dokona podziału na grupy członkowskie, które wyłonią delegatów.
- Delegaci są wybierani na okres dwóch lat w liczbie 40 spośród członków stowarzyszenia przez Zebrania Grup Członkowskich, a w przypadku wygaśnięcia mandatu w trybie określonym w § 7 pkt. 3 w wyborach uzupełniających na okres do końca kadencji Zebrania Delegatów.
- Mandat Delegata wygasa:
- z chwilą upływu kadencji Zebrania Delegatów,
- w razie ustania członkostwa w Stowarzyszeniu,
- w razie zrzeczenia się mandatu,
- w razie odwołania Delegata przed upływem kadencji przez Zebranie Grupy Członkowskiej.
- Zebranie Delegatów odbywa się co najmniej raz w roku.
- Zebranie Delegatów zwoływane jest przez Zarząd
- z inicjatywy własnej,
- z inicjatywy Rady Stowarzyszenia,
- na wniosek jednej trzeciej członków rzeczywistych Stowarzyszenia,
- na wniosek zebrania Grupy Członkowskiej,
- na wniosek jednej trzeciej delegatów, nie później niż w terminie 30 dni od daty pisemnego zgłoszenia takiej inicjatywy lub wniosku.
- O terminie, miejscu i porządku obrad Zebrania Delegatów, Zarząd Stowarzyszenia zawiadamia pisemnie Radę Stowarzyszenia oraz wszystkich członków na co najmniej 14 dni przed terminem zebrania.
- Do wyłącznej kompetencji Zebrania Członków należy:
- powoływanie i odwoływanie członków Zarządu i członków Rady Stowarzyszenia,
- ustalanie planów i kierunków działania Stowarzyszenia,
- ocena działalności Stowarzyszenia, Zarządu i Rady Stowarzyszenia,
- udzielanie absolutorium Zarządowi i Radzie Stowarzyszenia,
- zmiana Statutu,
- ustalanie budżetu Stowarzyszenia, oraz wysokości składek członkowskich,
- nadawanie i pozbawianie tytułu członka honorowego Stowarzyszenia,
- wyrażanie zgody na nabycie, obciążenie lub zbycie środków trwałych Stowarzyszenia,
- likwidacja Stowarzyszenia,
- rozpatrywanie sprawy, w których Statut nie określa właściwości władz Stowarzyszenia.
- Zebranie Delegatów jest uprawnione do podejmowania uchwał bez względu na liczbę obecnych Delegatów. Obecność co najmniej połowy Delegatów wymagana jest dla ważności uchwał w sprawach, dla których ustawa lub Statut wprowadzają wymóg kwalifikowanej większości głosów.
- Uchwały są podejmowane zwykłą większością głosów oddanych. Większość kwalifikowana 2/3 głosów wymagana jest dla podjęcia uchwał o:
- nadaniu i pozbawieniu tytułu honorowego członka Stowarzyszenia,
- odwołaniu członka Zarządu lub członka Rady Stowarzyszenia w trakcie kadencji,
- zmianie Statutu,
- likwidacji Stowarzyszenia.
- W wyjątkowych sytuacjach uchwały Zebrania Delegatów, z wyjątkiem spraw wymienionych w punkcie 9, mogą być podejmowane w trybie obiegowym. Uchwały w tej procedurze uważa się za podjęte, jeśli uzyskają większość głosów “za” ogólnej liczby Delegatów.
§ 8. RADA STOWARZYSZENIA
- Rada Stowarzyszenia liczy od 3 do 5 członków wybieranych spośród członków rzeczywistych przez Walne Zebranie Członków lub Zebranie Delegatów, w głosowaniu tajnym na okres dwóch lat. Przewodniczącym Rady zostaje osoba, która uzyskała najwięcej głosów. Rada ma prawo do uzupełnienia swojego składu w przypadku ustąpienia członka w czasie trwania kadencji, poprzez powołanie w drodze uchwały, na miejsca członka ustępującego, innej osoby spośród członków rzeczywistych Stowarzyszenia, z tym, że tak wybrany członek Rady będzie przedstawiony do zatwierdzenia Walnemu Zebraniu Członków na jego najbliższym posiedzeniu.
- Do kompetencji Rady należy:
- kontrola całokształtu działalności Stowarzyszenia;
- udzielanie informacji Walnemu Zebraniu Członków lub Zebraniu Delegatów o stanie finansowym oraz działalności Stowarzyszenia;
- sprawowanie nadzoru nad prawidłową gospodarką środkami finansowymi i materialnymi Stowarzyszenia;
- rozpatrywanie skarg i zarzutów dotyczących działalności finansowo – gospodarczej Stowarzyszenia.
- Do ważności uchwał Rady konieczna jest obecność co najmniej połowy jej członków. Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów, a w razie równej liczby głosów przeważa głos Przewodniczącego.
- Członkowie Rady mają prawo udziału w posiedzeniach Zarządu.
- Do członków Rady, przepisy § 6 punkt 7 i 8 stosuje się odpowiednio.
§ 9. ZARZĄD STOWARZYSZENIA
- Zarząd Stowarzyszenia liczy 3 do 5 osób. Prezesa oraz pozostałych członków Zarządu wybiera Walne Zebranie Członków lub Zebranie Delegatów w dwóch odrębnych głosowaniach tajnych, spośród rzeczywistych członków Stowarzyszenia na okres dwóch lat. Członek Zarządu ustępujący w czasie kadencji będzie niezwłocznie zastąpiony przez osobę wskazaną przez Radę Stowarzyszenia, z tym, że tak wybrany członek Zarządu będzie przedstawiony do zatwierdzenia Walnemu Zebraniu Członków na jego najbliższym posiedzeniu.
- Do kompetencji Zarządu należy prowadzenie bieżących spraw Stowarzyszenia, a w szczególności:
- zarządzanie funduszami i majątkiem Stowarzyszenia;
- opracowywanie planów bieżącego działania Stowarzyszenia;
- przygotowywanie propozycji budżetu Stowarzyszenia;
- kontrola opłacania składek członkowskich;
- przyjmowanie członków rzeczywistych i wspierających.
- Do ważności uchwał Zarządu konieczna jest obecność co najmniej połowy członków Zarządu, z zastrzeżeniem analogicznej możliwości, o której mowa w $ 6 punkt 7 i 8. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów, a w razie równej liczby głosów przeważa głos Prezesa. Z posiedzeń Zarządu sporządza się protokoły.
- Stowarzyszenie jest reprezentowane na zewnątrz przez dwóch członków Zarządu działających łącznie. Dotyczy to również zaciągania zobowiązań majątkowych.
§ 10. ZEBRANIA GRUP CZŁONKOWSKICH
- Podziału członków rzeczywistych na grupy członkowskie dokonuje Zarząd, przyjmując za podstawę kryterium alfabetyczne, z tym że pierwszy podział na grupy członkowskie, gdy liczba członków Stowarzyszenia przekroczy 100 dokonany zostanie przez Walne Zebranie Członków.
- Każdy członek rzeczywisty Stowarzyszenia uczestniczy w zebraniu tylko jednej grupy członkowskiej.
- Do uprawnień Zebrania Grupy Członkowskiej należy:
- wybieranie i odwoływanie Delegatów na Zebranie Delegatów członków stowarzyszenia,
- rozpatrywanie spraw, które maja być przedmiotem obrad najbliższego Zebrania Delegatów i zgłaszanie swoich wniosków w tych sprawach,
- rozpatrywanie okresowych sprawozdań Zarządu i Rady Stowarzyszenia,
- wyrażanie swojej opinii i zgłaszanie do właściwych organów Stowarzyszenia wniosków w sprawach Stowarzyszenia.
- Delegat wybrany przez Grupę Członkowską może być przez tę grupę odwołany przed upływem kadencji, w szczególności gdy nie wywiązuje się ze swoich obowiązków. W takim przypadku oraz w razie ustąpienia Delegata, albo wygaśnięcia jego mandatu na skutek ustania członkostwa, Zebranie Grupy Członkowskiej dokonuje wyboru nowego Delegata na okres do końca kadencji jego poprzednika.
- Liczbę Delegatów wybieranych przez każde Zebranie Grupy Członkowskiej określa Zarząd.
- Zebrania Grup Członkowskich zwołuje Zarząd co najmniej raz do roku.
- Zarząd jest zobowiązany zwołać Zebranie Grupy Członkowskiej w każdym czasie, także na żądanie co najmniej połowy członków danej Grupy Członkowskiej, wyrażone na piśmie z podaniem celu jego zwołania.
- Tryb zwoływania i obradowania Zebrań Grup Członkowskich określa regulamin, uchwalony prze Zebranie Delegatów.
§ 11. MAJĄTEK I FINANSOWANIE DZIAŁALNOŚCI
- Majątek Stowarzyszenia powstaje ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów dochodów z własnej działalności oraz dochodów z majątku Stowarzyszenia.
- Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą. Dochód z działalności gospodarczej Stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczany do podziału pomiędzy jego członków.
- Funduszami i majątkiem Stowarzyszenia zarządza Zarząd.
§ 12. ZMIANY STATUTU
- Zmiany do Statutu Stowarzyszenia uchwala Walne Zebranie Członków wg zasad określonych w § 6 p. 6, lub Zebanie Delegetów wg zasad określonych w § 7 p. 9.
§ 13. ROZWIĄZANIE STOWARZYSZENIA
- Stowarzyszenie rozwiązuje się na podstawie uchwały Walnego Zebrania Członków lub Zebrania Delegatów, albo w przypadkach przewidzianych w przepisach prawa.
- Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie Członków lub Zebranie Delegatów określa sposób likwidacji oraz przeznaczenie majątku Stowarzyszenia.
§ 12. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Stowarzyszenie używa emblematu, proporca oraz okrągłej pieczęci zgodnie z wzorem zatwierdzonym przez Walne Zebranie Członków lub Zebranie Delegatów.
- W sprawach nie uregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie przepisy “Prawa o stowarzyszeniach”.