23 Maj, 2014

Krystyna Suszyńska
Koalicyjny Komitet Wyborczy Europa Plus Twój Ruch
Lista nr: 5 pozycja: 2
Okręg Wyborczy nr 5, województwo mazowieckie

1. Fundusze unijne powinny być wykorzystane na rozwój nie tylko lotnisk komunikacyjnych, ale również na rozwój małych lotnisk i lądowisk.

Kierując się przesłankami ekologicznymi uważam, że fundusze europejskie powinny być wykorzystywane przede wszystkim na rozwój infrastruktury kolejowej. Akceptując ich wykorzystywanie na rzecz transportu drogowego i lotniczego nie mogę pogodzić się ze zróżnicowanym traktowaniem inwestycji ze względu na ich skalę – dotyczy to zarówno infrastruktury lotniczej jak i drogowej. Instytucje europejskie znacznie łatwiej akceptują partycypację w kosztach większych inwestycji. Należałoby to zmienić.

2. Przepisy unijne i krajowe oraz władze lokalne powinny chronić istniejące już małe  lotniska i lądowiska przed likwidacją, oraz powinny chronić obszary wokoło  terenów lotniczych przed budową przeszkód.

Zarówno prawo budowlane jak i przyjęte zwyczajowo procedury uzgadniania inwestycji zapewniają ochronę funkcjonowania lotnisk komunikacyjnych. To samo powinno dotyczyć małych lotnisk i lądowisk.

3. Tworzenie  nowych małych lotnisk i lądowisk powinno podlegać uproszczonym procedurom budowlanym, podobnym do procedur przy powstawaniu infrastruktury telekomunikacyjnej.

Zdecydowanie się zgadzam. Podam przykład. Jest dla mnie szokujące, że w Polsce budowa  używanego sporadycznie lądowiska przy szpitalu staje się kosztowną inwestycją. Miałam okazję zaobserwować, jak na Półwyspie Skandynawskim w tym celu wykorzystywane są ogólnodostępne przyszpitalne trawniki, ogradzane przez pracownika szpitala, tuż przed lądowaniem helikoptera sanitarnego, przy użyciu taśmy ostrzegawczej. Inwestycja związana z utworzeniem takiego lądowiska ogranicza się do zainstalowania odpowiednich środków łączności w szpitalu oraz umieszczenia kilku słupków do mocowania taśmy wokół trawnika.

4. Licencje lotnicze krajów trzecich (a szczególnie z USA) powinny być na zasadzie wzajemności honorowane w całej Unii Europejskiej.

Zdecydowanie się zgadzam. W przypadku praw jazdy takie przedsięwzięcie zostało uwieńczone sukcesem.

5. Paliwo wykorzystywane przez lotnictwo ogólne do wszystkich lotów powinno być identycznie jak paliwo dla lotnictwa komunikacyjnego zwolnione z ceł, podatku akcyzowego i podatku VAT – przyczyni się to do rozwoju całego lotnictwa i rozwoju wielu przedsiębiorstw unijnych.

Jestem głęboko przekonana, że zróżnicowanie formy opodatkowania substancji o identycznych lub bardzo zbliżonych właściwościach fizykochemicznych przeważnie bywa przyczyną powstawania ekonomicznych patologii. Dotyczy to szczególnie paliw oraz surowców energetycznych. Zróżnicowane opodatkowanie paliw lotniczych uważam za równie szkodliwe jak istnienie podwójnego obiegu paliw LPG czy też oleju napędowego i opałowego.

6. Opłaty dodatkowe związane z lądowaniem statków powietrznych o masie do 5700 kg powinny zostać zniesione, lub ograniczone do kosztu samego lądowania.

Z tego co wiem, taki postulat był podnoszony przy okazji nowelizacji prawa lotniczego w 2011 roku. Nie znam jednak uchwalonego aktu prawnego ani przepisów wykonawczych a więc trudno jest mi ocenić ich wpływ na kondycję małego ruchu lotniczego. Generalnie uważam, że obciążenia finansowe małego ruchu lotniczego na rzecz ULC powinny co najwyżej odzwierciedlać rzeczywiście ponoszone przez ten urząd nakłady na obsługę lotniskową oraz zapewnienie możliwości korzystania z separowanych przestrzeni powietrznych. Sytuacja w której obciążenia na rzecz ULC mają znaczący wpływ na warunki funkcjonowania poszczególnych gałęzi ruchu lotniczego, a szczególnie ich wzajemnej konkurencyjności, wymaga ponownego przeanalizowania efektywności oraz procedur funkcjonowania tej instytucji.

7. Unijna polityka względem lotnictwa ogólnego w ostatnich latach to pasmo sukcesów ?

Projekt Single European Sky jest naturalną konsekwencją postępujących procesów zjednoczeniowych Europy. Chociaż spotykam się z bardzo zróżnicowaną oceną szczegółowych rozwiązań i propozycji to trudno mi się do nich jednoznacznie ustosunkować. Jak zawsze w takich przypadkach ważną rolę odgrywają nie tylko sprawy merytoryczne ale również gra różnych, często wzajemnie sprzecznych grup interesów. O ile naprawdę poważnie traktujemy przyszłość UE to od stopniowej unifikacji większości europejskich mechanizmów nie ma jednak odwrotu.  Należy mieć także na względzie, że Europa stanowi specyficzny region świata, charakteryzujący się nie spotykanym nigdzie indziej rozdrobnieniem poszczególnych organizmów państwowych. Żegluga powietrzna nad takim obszarem, przy braku jednolitego systemu systemu kontroli przestrzeni powietrznej, stałaby się szalenie nieefektywna.

8. Czy EASA nie za bardzo ingeruje w krajowe przepisy dotyczące lotnictwa ogólnego ?

Nie posiadam wystarczającej wiedzy, aby wypowiedzieć się na ten temat.

9. Wszelkie  loty VFR i loty IFR statków powietrznych o masie do 5700 kg powinny być w ramach Jednolitego Europejskiego Nieba (Single European Sky) dalszym ciągu zwolnione w Europie z opłat trasowych.

Popieram utrzymanie zwolnienia małych statków powietrznych z opłat trasowych przy zachowaniu umiarkowanej opłaty za nawigację terminalową w przypadku lotów IFR.

10. Polscy parlamentarzyści w PE powinni bronić pozycji polskiego lotnictwa w Europie.

Zdecydowanie się zgadzam.

11. Parlament Europejski powinien sprzyjać rozwojowi lotnictwa ogólnego, jako części infrastruktury zwiększającej mobilność społeczeństw i możliwość bezpośrednich połączeń na terenie Unii.

Zdecydowanie się zgadzam.

12. Transport lotniczy, w tym z wykorzystaniem lotnictwa ogólnego, powinien być traktowany jako część ogólnego systemu na równi z transportem kolejowym i drogowym.

Transport lotniczy jest ważnym ogniwem gospodarki  i wielu dziedzinach powinien zająć należne mu miejsce. Należy likwidować bariery administracyjne, których skutki powodują jego marginalizację w Europie.

13. Przemysł lotniczy produkujący nawet części i małe samoloty przyczynia się do rozwoju technologicznego polskiej gospodarki.

Specyfika techniki lotniczej wymusza zachowanie wysokich reżimów technologicznych stymulując rozwój i unowocześnianie jednostek badawczych, projektowych i produkcyjnych zaangażowanych w działania na rzecz lotnictwa.

14. Lotnictwo ogólne w Polsce mogłoby rozwijać się znacznie szybciej gdyby ….
udało się sprawniej likwidować bariery administracyjne związane z jego działaniem. Ciągle niestety bywa tak, że głośno wyrażana troska o zapewnienie bezpieczeństwa stanowi jedynie zasłonę dymną, za którą mamy do czynienia z wkładaniem przysłowiowego kija w szprychy – zgodnie z przeświadczeniem, że najbezpieczniejszy jest samolot, który stoi na ziemi. Mam nadzieję, że przy udziale instytucji UE uda się w naszym kraju dużo w tej dziedzinie osiągnąć.